Bij de voorplaat: “Wonderen gebeuren van nature als
uitingen van liefde.
Het
echte wonder is de liefde die ze inspireert.
In
die zin is alles wat uit liefde voortkomt een wonder.”
💜 uit:
Een cursus in Wonderen
------------------------------------------------------------------------------------------
Inhoud:
- Herfst
- Natuurgeesten - Omraam
- ROZEN - Omraam
- Het Paradijs is geen plaats... - Buddha
- LICHT - Agni Yoga
- Mededogen is geen attribuut - H.P. Blavatsky
- Mededogen is geen attribuut - H.P. Blavatsky
- Met welk wapen wil jij winnen?
- De
gezamenlijke reis - Omraam
- Als denken zijn dichtheid verliest- Eckhart Tolle
- Gedicht -
Hazrat Inayat Khan
- Rumi
- Hoe krijg je een rijk en vervuld leven
- Omraam
- Quotes by
Kahlil Gibran
- Pythagoras - "Alles is een
Nummer",
- Slaap ~
gemeenschap met de Hogere Sferen-
Agni Yoga
- Een nuttige oefening... Agni Yoga
- Meerdere dimensies
van Innerlijke Leven- Omraam
***
HERFST
De Herfst-equinox van dit
jaar valt op zondag 23 september en om 03.45 uur bereikt het middelpunt van de
zonneschijf de lengte van 180 graden op de ecliptica en trekt van noord naar
zuid over de hemelequator.
De zon staat nu dus recht
boven de evenaar...ofwel 'de herfst is begonnen op het noordelijke halfrond van
de aarde en luidt officieel op astronomisch gebied ook de herfst aan'.
De
dagen worden weer korter en we richten ons al weer op de Winterzonnewende in
december.
We
wensen onze lezers veel leesplezier!
***
Natuurgeesten
Omraam
Mikhaël Aïvanhov
Natuurgeesten zijn blij dat
ze een doel hebben gekregen, speciaal werk te doen, want de meesten van hen
hebben geen idee van werken voor een ideaal.
Hun enige zorg is om hun
vaste taken te volbrengen, aangespoord door het ontzag voor een superieure
macht; dit is de reden waarom zoveel mensen ze gebruiken voor elke vorm van
verwerpelijk werk.
Omdat ze geen moreel gevoel
hebben, kunnen ze zowel voor het goede als voor het kwade worden gebruikt, dus
het is aan ons om ze aan het werk te zetten voor de zaak van het goede.
Waarom zijn mensen zo karig
dat ze zelfs geen goed woord voor de mensheid kunnen uitspreken?
Hun karigheid is te wijten
aan onwetendheid.
Als ze verlicht waren,
zouden ze weten dat elk goed woord, elke goede wens of verlangen vroeg of laat realiteit
moet worden.
Voortaan, wanneer je je
midden in de natuur bevindt, denk eraan om te praten met al die wezens die de
grotten en bomen bewonen, de beken en meren en zelfs de sterren, en vraag ze om
deel te nemen aan de opbouw van het Koninkrijk van God op aarde.
Als je dit doet, zal de
hemel je herkennen als een ambachtsman van het nieuwe leven, een bron van zoet
water, een echte zoon en dochter van God.
De hemelen en de aarde, de
oceanen en alle elementen hebben een plechtige eed gezworen aan de Almachtige
om allen te helpen die werken aan het scheppen van schoonheid, harmonie en
pracht.
Mensen moeten hun banden met
het universele leven herontdekken om in staat te zijn in harmonie met dat leven
te werken en hun taal te begrijpen in het lied van bomen, bloemen en water.
~ ☼
~
ROZEN
Omraam
Mikhaël Aïvanhov
U plant rozen, u schenkt
rozen, u krijgt rozen…
Maar weet u dat een roos of
slechts één van haar bloembladen een middel is om in de wereld van Venus te
komen, die in de Levensboom deel uit maakt van de sephira Netsach*?
Elk bloemblad van de roos is
doordrongen van de kwintessens van Venus en kan u in contact brengen met een
hele wereld van licht en schoonheid.
Door ernaar te kijken en
ervan te houden, brengt u uw magnetisme erop over en het geeft u op zijn beurt
ook iets terug: het verbindt u met de bewoners van Venus die verder geëvolueerd
zijn dan die van de aarde.
Als u behoefte hebt aan
liefde, tederheid, kleuren en geuren, kunt u deze aantrekken dankzij één enkel
bloemblad.
Dit rozenblad is Venus niet
en u moet er niet bij blijven stilstaan; overweeg dat het u in verbinding
brengt met hogere wezens, en juist zij zullen u alles geven via dit blad.
* Levensboom in de Kabbala: planeet Venus van saphira Netsach
~ ☼
~
Het Paradijs is geen plaats
Maar een status van
bewustzijn
-----------------------------------------------------------------------
LICHT
Agni Yoga –vers 2
De mensen beseffen de
betekenis van God en Bodhisattva niet.
Alsof zij blind zijn, vragen
ze: 'Wat is het licht?'
Maar de mensen ontbreekt het
zelfs aan woorden om haar eigenschappen te omschrijven, hoewel ze dagelijks
licht waarnemen.
Voor het ongewone zijn de
mensen zo op hun hoede, dat zij de grenzen van licht en duisternis verward
hebben.
Het is het eenvoudigst voor
hen om zich een voorstelling van God's paleis te maken, als staande op de
grootste ster.
Anders zou hun God zonder woon
of verblijfplaats blijven.
Hun
klaarblijkelijk gebrek aan de juiste maatstaf zet hen aan om dat wat bestaat te
vernederen.
***
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met welk wapen zal jij
winnen?
Er is geen gevaarlijker wapen dan Liefde.
Het smelt alles weg,
Er is geen weerstand waar het langs gaat,
niemand kan zich ertegen verzetten.
Als je elk probleem wil overwinnen in de wereld
zonder liefde zul je rollen en je terugtrekken.
De macht van de mens ligt in zijn liefde.
---------------------------------------------------------------------------
De
gezamenlijke reis
Omraam
Mikhael Aivanhov
Stel dat je reist op een
passagiersschip: het heeft zijn koers, doet bepaalde havens aan, er is geen
enkele mogelijkheid dat het van koers verandert.
En eenmaal op zee kun je er
niet meer af, anders val je in het water.
Maar op dit schip kun je
lezen, met je buren praten, eten, drinken, dansen, slapen in je hut of aan dek
gaan om naar de zee te kijken, enzovoort, mogelijkheden in overvloed.
Dit beeld van het
passagiersschip is dat van de lotsbestemming van de mensheid.
We zijn allemaal op een
schip, waarvan de koers is bepaald door de hemelse machten en niemand heeft de
mogelijkheid die te veranderen.
We kunnen er doen wat we
willen: in vrede leven of vechten, ons vervolmaken of aan lager wal geraken.
De koers hangt echter niet
van ons af, de gebeurtenissen die de mensheid, het Zonnestelsel en zelfs de
hele kosmos moeten ondergaan, zijn voor de eeuwigheid vastgesteld, daaraan
kunnen we niets veranderen.
~ ☼
~
Als
het denken zijn dichtheid verliest,
wordt
je doorschijnend, als de bloem.
Geest
- het vormloze -
schijnt
door jou in deze wereld.
-----------------------------------------------------------------------
Rijdend op het paard van
hoop,
de moed in de hand houdend,
bekleed met het harnas van geduld,
en de helm van het
uithoudingsvermogen op mijn hoofd,
begon ik aan mijn reis naar
het land van liefde.
Een lans van streng geloof
in mijn hand,
en het zwaard van stevige
overtuiging kromp ineen,
met de knapzak van
oprechtheid
en het schild van ernst,
ging
ik verder op het pad van
liefde.
Mijn oren sloten zich af
voor het verontrustende geluid van de wereld,
Mijn ogen leiden me af van
alles dat me op de weg riep,
mijn hart klopte op het
ritme van mijn immer stijgende streven,
en mijn brandende ziel
leidde me op het pad,
ik maakte mijn weg door de
ruimte.
Ik ging door de dichte
bossen van eeuwigdurend verlangen,
ik stak de stromende
rivieren van verlangen over.
Ik ging door de woestijnen
van stil lijden,
ik beklom de steile heuvels
van voortdurende strijd.
Ik voelde me altijd in de
lucht en vroeg:
'Ben je daar, liefje?'
En een stem klonk in mijn
oren, zeggende:
"Nee, ik ben nog
meer."
door
Hazrat Inayat Khan
~ * ~
Rumi ~
--------------------------------------------------------------------------
Hoe
krijg je een rijk en vervuld leven
Omraam
Mikhaël Aïvanhov
Je weet nog niet hoe rijk en
vervuld je leven kan worden.
Maar op één voorwaarde: dat
je leert om je open te stellen, om te geven, om je broederlijker en
edelmoediger te gedragen.
Waarom wacht je altijd tot
de anderen de eerste stap zetten, tot ze je groeten of naar je glimlachen?
Wel, wacht niet langer!
Voortaan is het aan jou
om steeds meer licht en liefde te verspreiden, om de atmosfeer om je heen te doen geuren dankzij je uitstraling.
Zelfs de straatstenen zullen
beginnen te trillen als je voorbijkomt en allen die je naderen zullen voelen
hoe een ongekende vibratie op hen wordt overgebracht.
De mens is in staat om de
materie te bezielen en te vergeestelijken en niet alleen de materie van zijn
eigen cellen, maar de hele natuur om zich heen, zelfs stenen.
En hij zal daarin slagen op
de dag dat hij geleerd heeft deeltjes van licht en liefde uit zijn hart en ziel
te bevrijden.
~ ☼
~
Quotes by Kahlil Gibran
"If I could take your troubles
I would toss them into the sea,
But all these things I'm finding
Are impossible for me.
I cannot build a mountain
Or catch a rainbow fair,
But let me be what I know best,
A friend that is always there."
---------------------------------------
"Als
ik je problemen zou kunnen pakken
Ik
zou ze in zee gooien,
Maar
al deze dingen die ik vind
Zijn
onmogelijk voor mij.
Ik
kan geen berg bouwen
Of
een regenboog vangen,
Maar
laat me zijn wat ik het beste weet,
Een
vriend die er altijd is. "
~~ *
~~
Pythagoras
- "Alles is een
Nummer",
Pythagoras - "Alles is een
Nummer", zei hij.
En "de sterren en planeten en hemelen zingen een
muziek
die we nog niet kunnen horen ...”
☼
Slaap
~ zorgt voor gemeenschap met de Hogere Sferen.
Agni
Yoga- Vurige Wereld 2 ; nr 396:
Slaap bewijst, dat mensen
zonder zulke gemeenschap niet kunnen bestaan.
De uitleg dat slaap dient om
het lichaam uit te laten rusten is wel heel primitief.
Zonder slaap kunnen mensen
gewoonlijk maar een korte tijd voort voordat hun denken tot een heel ziekelijke
toestand vervalt; hallucinaties, apathie en andere tekenen van een onnatuurlijk
bestaan doen zich voor.
Het organisme streeft naar
de leven gevende wisseling en kan de voor hem bestemde weg niet vinden.
Zoals Wij reeds zeiden kan
slaap kort zijn op de hoogten waar de stromingen van gemeenschap bijzonder
voedend kunnen zijn.
De mensen herinneren zich
soms ontmoetingen in de Hogere of in de lagere Sferen.
Het grofstoffelijke lichaam
kan zulke essentiële gevoelens van verbondenheid verhinderen, maar slaap als
zodanig is een geschenk van het eeuwige leven.
En zulk een meditatie is
nuttig op het pad naar de Vurige Wereld.
Agni
Yoga - Vurige Wereld
III - nr. 516
U kunt een heel nuttige
oefening toevoegen — stil zijn en uw gedachten naar het Allerhoogste richten.
Een wonderlijke warmte
stroomt door u heen.
Inderdaad, niet het vuur van
verbranding is nodig maar de hogere, scheppende Warmte.
De verstandige tuinman
steekt een geliefde bloesem niet in brand.
~☼~
Meerdere
dimensies van Innerlijke Leven
Omraam
Mikhaël Aïvanhov
Ieder van jullie draagt in
zich hele generaties van mensen, waarvan hij de afstammeling is.
Wanneer je erin slaagt om je
zwakheden te overwinnen, neem je bijgevolg deze familie die jou bewoont mee op
de weg van het licht en de bevrijding.
Maar je doet niet alleen
goed voor heel je voorgeslacht, je helpt ook je nageslacht, want je draagt de
innerlijke rijkdommen die je verworven hebt ook aan hen over.
Ziedaar nog een dimensie van
het innerlijke leven, die goed is om te weten.
Werken aan zichzelf is dus
des te belangrijker omdat men door dit te doen hele generaties verbetert, want
men schenkt aan hen de vruchten van z’n inspanningen.
Niemand leeft en handelt
alleen voor zichzelf.
Iedereen leeft en handelt
voor een groot aantal schepselen tegenover wie hij een grote
verantwoordelijkheid draagt.
***
Met
mevrouw Blavatsky op de Pincio van Rome
Deel 5 – Aflevering 6
J. de Kler
Vrees
niet, onsterfelijke mens! Sla geen acht op kwaadaardig geroddel van de Janus
met de twee aangezichten die publieke opinie heet. Blijf hecht tesamen
verbonden en tracht u te verplaatsen in dezelfde omgeving waar het Lot, geleid
door Wijsheid van de Broederschap, Helena bracht.
Meester
Serapis (Brief 10)
De
verjongingskuur van Catherina de Medici
Het was heel gezellig
geweest daar bovenaan de Spaanse Trappen. Mary Flynn, die door Helena voor de
tweede maal getrakteerd was op een mierzoet Tiramisu/taartje, (vanzelfsprekend
had Helena telkens niet verzuimd om er zelf ook een te nemen) had zich al weer
aardig hersteld van de doorstane emoties, na haar confrontatie met de ruige
bandiet, die helemaal geen ruige bandiet bleek te zijn. Hoewel het zitje voor
de Maria dei Monti, vlak bij de naald, werkelijk uniek was, besloten ze toch
verder te gaan. De zon kwam ondertussen al vanachter de Oostelijke muur van het
kerkgebouw vandaan, zodat het gauw loeiwarm zou worden daar. Ze konden nu beter
de lommerrijke laantjes opzoeken. ´Zullen we dan maar?’ stelde Helena voor,
nadat Babaji afgerekend had. Mary wilde inderdaad niets liever dan verder
wandelen. Ze babbelde alweer opgewekt over alles wat de aandacht trok. Met de parasolletjes
op wandelde men linksaf, het pad op dat naar de Pincio voerde. Hier waren nog
wat brokkelige resten van tot ruïnes vervallen landhuizen van rijke Romeinen,
overwoekerd door bloemen en klimplanten.
‘Eigenlijk zouden we ’s
avonds eens hierheen moeten gaan’, opperde Mary. ‘Dan branden hier lampions en
wordt er onder de bomen af en toe muziek gemaakt, hebben ze mij verteld’. ‘Dat
lijkt me toch niet zo’n goed idee’, reageerde Helena. Veel te onveilig! Je weet
maar nooit wat voor raar volk hier ’s avonds nog rondloopt.’ Ondertussen keek
zij onderzoekend naar Mary. Ze hoopte maar dat die niets van haar eigen late
avondwandelingen gemerkt zou hebben.
Blijkbaar niet, want ze was
duidelijk volkomen argeloos. Mary zou ze hier beslist nooit mee naar toe nemen.
Tenslotte was ze voor het meisje verantwoordelijk. Zij had zó al moeite genoeg
om die vurige Italiaanse mannen een beetje bij Mary vandaan te houden. In
stilte wandelde men verder, door een zacht glooiende, varenachtige
artisjokaanplant. Die dateerde nog uit de tijd van Catherina de Medici, die er
veel van consumeerde, in de stellige overtuiging dat ze er eeuwig jong door zou
blijven. Men was nu ook dicht bij de Villa Medici. Dan kwam er een weelderige
begroeiing, die de indruk opriep van een botanische tuin, waarna de Villa voor
hen lag, tegenwoordig een museum. Opzij ervan was een zitje, met wat eenvoudige
tafeltjes en tuinstoelen, zag mevrouw Blavatsky direkt. Een prachtige
gelegenheid om haar nieuwe boek eens op haar gemak door te neuzen. ‘Als je de
omgeving samen met Babaji soms verder wilt verkennen, ga dan gerust je gang,
meisje’, zij ze liefjes tot Mary. Ze had tenslotte iets goed te maken, na haar
brute afkappen van Mary’s voorstel voor een avondwandeling. Die had daar wel
oren naar. Ze fleurde helemaal op. Na Helena aan een tafeltje in de schaduw
geïnstalleerd te hebben, wandelden Mary en Babaji samen zonder haar verder.
Met
enige voldoening keek Helena het stel na. Mary was bij de trouwe en toegewijde
Babaji in goede handen. Eigenlijk heette hij Baboela, maar dat klink zo
formeel, zodat Helena hem liever bij het vriendelijke koosnaampje noemde.
Een
beeld dat sommige Pausen zwaar op de maag lag
Ineens bedacht zij zich, dat
die twee natuurlijk de Villa ook van binnen zouden gaan bezichtigen. Maar, daar
bevond zich immers het beeld van de Liggende Hermaphrodiet zo maar open en
bloot! Dat beeld had in Rome al dikwijls aanstoot gegeven, en zo dicht bij het
Vaticaan óók nog. Maar, overwoog Helena, Mary had in India heus nog wel andere
beelden gezien, naakte beelden die menige paus bijna een hartverlamming of
althans een appelflauwte zou hebben bezorgd. Heerlijk dat zij nu even van Mary
af was! Foei wat spande dat, daar op de Spaanse Trap! Maar gelukkig was alles
toch nog goed afgelopen. Op één ding na: dat boek van de Comte de Gabalis, uit
1670, gedrukt in Parijs, dat handelde over een Meester, was in de verwarring
toen ze met Mary bezig was, gekocht door iemand anders. Als een soort
troostprijs had ze toen maar een ander boek uitgezocht: de Dictionaire
Mythohermétique, door Antoine-Joseph Pernetty, óók uit Parijs, maar uit 1758.
Dat zou haar van pas komen als ze straks tijd vond om in ernst te beginnen met
het schrijven van De Geheime Leer.
Nadat ze een drankje besteld
had, leunde zij achterover en liet haar oog over het uitzicht dwalen. Haar blik
versomberde eventjes toen ze het Castel S. Angelo opmerkte. In het Nederlands
wordt dit wel eens vertaald met: ‘Engelenburcht’, maar dat is fout, want het
gaat over slechts één Engel. Dat is eigenlijk een verhaal op zichzelf.
Het gebeurde allemaal in het
jaar 590, het jaar dat Gregorius de Grote paus werd, dezelfde paus die door
zijn secretaris werd aangetroffen met een duif op zijn rechterschouder, waarna
hij ‘de Heilige’ ging heten. Deze paus, uit een adellijke, zeer rijke familie,
onderwierp zich ongaarne aan de benoeming, maar gaf zich , eenmaal benoemd, ten
volle aan zijn roeping. Hij was een vlijmscherp jurist met grote diplomatieke
gaven. Op godsdienstig gebied was hij echter nogal eenvoudig in zijn
opvattingen. Precies in het jaar van zijn benoeming, woedde er een
pest-epidemie in Rome. Zittende op de brug die naar het Kasteel voerde, dat
toen nog gewoon de graftombe van Keizer Hadianus bevatte, kreeg hij ineen een
visioen. Daarin zag hij de Engel des Doods, die boven de graftombe zweefde, de
Engel die zoveel slachtoffers had geëist. Hij stak het zwaard in de schede, ten
teken dat hij niet verder zou gaan met de epidemie. En het was alzo. Er vielen
geen slachtoffers meer. Gregorius was zeer verblijd, en ook dankbaar. Om aan
die dank uiting te geven, besloot hij op de top van het Mausoleum van Hadrianus
een kapel te bouwen, gewijd aan deze Engel. Zo gebeurde het ook. Bovenop het
mausoleum kwam een kapel. Gewijd aan de Engel Zaraquel (andere namen, maar met
minder magische kracht, zijn Suriël of Zerachiël), Engel des Doods. Veel later
ontdekte men, dat deze Engel in het Boek Henoch voorkomt als één van de
gevallen Engelen…. Daar is men toen vreselijk van geschrokken.


Zo gauw als maar mogelijk
was, werd de kapel afgebroken en de ruimte getransformeerd in een dakterras,
waar de wind vrij spel had. Men hoopte vurig dat eventuele magisch verkeerde
invloeden zich zo wel zouden verspreiden… Maar er moest natuurlijk wel een
nieuwe Engel komen. Daar heeft men toen de Aartsengel Michaël maar voor
gekozen, ofschoon die nimmer als taak kreeg om onschuldigen voorbarig naar de
andere wereld te helpen. Naast de gerechtszaal, is nu een binnenhof gewijd aan
Michael. Mevrouw Blavatsky wist dit alles maar al te goed. Ze overdacht droevig
dat deze verandering te laat was gekomen en dat alleen al het feit dat het
Castel S. Angelo later het hoofdkwartier werd van de Inquisitie, duidelijk
demonstreerde dat de invloed van de Engel nog altijd werkte…


Het
herstel van een Mystieke connectie
Ze draaide haar stoel om,
zodat ze met haar rug naar het uitzicht zat en maakte het zich zo gemakkelijk
als dat in een Italiaanse tuinstoel mogelijk is. Uit haar te kleine reticule,
die al kapot begon te gaan onder de gebruikelijke mishandeling door erin
gepropte boeken, haalde zij haar nieuwe aanwinst, waarmee ze gemakkelijk een
aangenaam uurtje zou kunnen doorbrengen, dacht ze. Automatisch sloeg zij het
boek open op de plaats waar ze het had ingekeken, toen zij het haastig had
gekocht in het boekenstalletje van Luigi.
Dan verstijfde ze, terwijl
ze strak keek naar een dun, violetkleurig papiertje, echt de kleur die, ook nu
nog, in Azië erg gewild is, van Turkije tot Pakistan. Hoe kwam dat papiertje
daar ineens? Ze kon er een eed op doen, dat het er niet was toen ze het boek
sloot om het te kopen. Ze kreeg hartkloppingen, het bloed bonsde haar in de
oren. Haar hart miste af en toe een slag voelde ze. Zich tot kalmte dwingende, sloot ze het boek,
dat plotseling in een mist leek te zwemmen, en keek even om zich heen. Dan
haalde ze een aantal malen diep adem en opende het boek opnieuw. Voorzichtig
vouwde zij het velletje open: Ja! Het was zo! Eindelijk, na minstens zes jaar
weer een brief! Ze herkende onmiddellijk het karakteristieke schrift. De inhoud
was kort, maar verrassend:
“Vanavond
in de tempel van Pallas Athena,
Serapis
Bey.”
Met een warm gevoel in haar
hart keek ze naar de typische handtekening met die zwierige krullen en die
slangvormige ‘S’ door een pyramide. Serapis was de Tep-ta (wij zouden zeggen:
adept) van de geheime Broederschap van Luxor, een Egyptische Meester dus.
Behalve deze rang van Tep-ta waren er nog een zestal andere rangen. Hij was
echter in ieder geval de woordvoerder. In de loop der jaren waren haar toch
zeker een paar dozijn brieven van hem onder ogen gekomen. Meestal waren ze kort
en zakelijk. Dan, vrij plotseling, bleven zijn brieven uit. Ze was bang dat al
te veel publiciteit daarvan de oorzaak was geweest. Later had zij zich dan ook
dikwijls afgevraagd of het niet verkeerd was geweest om vooral de eerste brief,
die van zeker 10 jaar geleden, zoveel openheid te geven. Was dat niet
schadelijk voor zo’n geheime Broederschap? Destijds had men daar niet zo zwaar
aan getild, vooral omdat geen dezer ontvangen brieven de aanduiding bevatte,
dat de inhoud als vertrouwelijk of geheim moest worden geclassificeerd. Hoe dan
ook: dat zij nu dit bericht kreeg en vooral de omzichtigheid ervan, wees erop
dat er iets belangrijks op til was. Het bericht gold bij Helena als een bevel:
vanavond zou ze present moeten zijn!
De
boevensteeg onder het Borgia-Paleis
Helena wist, dat de tempel
van Pallas Athena, die de Romeinen Minerva noemden, midden in Rome lag, tussen
de andere tempelruïnes. Een gebied waar, ’s avonds laat, zich bijna niemand
waagde. Niet voor niets heette de kasba-achtige steeg daar vlak voorbij de ‘Via
dei Scalerati’, de straat van de schurken, van het geboefte. Het was daar een
hoogst ongure buurt, waar men zelfs overdag altijd kans liep een stiletto
tussen de ribben te krijgen. Een groot deel van de bevolking van Rome was nu
eenmaal doodarm. Ze moesten wel, om in leven te blijven. Ze begonnen meestal
als vondelingen, langs de rivier, of tussen de ruïnes… Vooral de pikdonkere
doorgang onder het sinistere Borgia-paleis was dood-eng. Toch zou Helena zich
vanavond naar de bovenbuurt moeten begeven. Was dat eigenlijk wel verantwoord?
Was het niet te gevaarlijk voor Helena? Nauwelijks.
De
gevechtsopleiding van Helena
Net als Garibaldi had Helena
een uitgebreide gevechtsopleiding ondergaan. Toen zij, na de vroege dood van
haar moeder ² , aanvankelijk alleen door haar vader, en later ook door een
gouvernante moest worden opgevoed, had pa, kapitein bij de cavalerie, haar
zoveel mogelijk meegenomen naar de militaire barakken, waar de groep waarover
hij het bevel voerde, was ondergebracht. Aanvankelijk keken de andere
militairen een beetje vreemd tegen het tienjarige meisje aan, maar al gauw waren
ze zo aan haar gewend geraakt, dat ze zich haar aanwezigheid niet meer bewust
waren. Tenslotte werd ze gewoon beschouwd als één van hen.
Behalve uitstekend
paardrijden en schieten leerde zij daar ook een taal uitslaan, een taal… zo
verschrikkelijk, dat zelfs Freud er een hoofd als een biet van zou hebben
gekregen. Dames die een staaltje ervan hoorden, verschoten zó van kleur, dat
hun blanketsel ervan afbladderde. Haar latere Engelse gouvernante, die
onvoorbereid aan Helena’s militair jargon werd blootgesteld, moest met vlugzout
worden bijgebracht. Daarna zou het haar nog jaren kosten om Helena de officiële
salontaal bij te brengen. Haar vader had het voorts als zijn plicht beschouwd
om zijn dochter de nodige grepen e.d. bij te brengen, waarmee zij zich onder
alle omstandigheden kon verdedigen tegen manvolk dat vervelend begon te doen.
Later pikte Helena nog wat straatgevechttrucs op in Caïro, aangevuld met wat
zij leerde van de Bushido in Japan, een groep die van het vechten een bijna
esoterische bezigheid had gemaakt.
(...)
Nu, wel op wat rijpere leeftijd maar nog steeds geen 55+, wist ze ook
dat een met kanjers van glimmerstenen beringde dameshand sneller een flitsende
hoekstoot kon plaatsen dan als je daarvoor nog eerst een boksbeugel uit je
tasje moest opdiepen. Nee, Helena zag echt niet op tegen een heimelijk bezoek
aan de tempel, al zouden heel wat mensen het bijzonder riskant gevonden hebben.
Maar het zou wel nachtwerk worden, besefte zij. Ook zou het misschien wel even
moeite kosten om een koetsier te vinden, die bereid was naar zo’n ongunstige
buurt te rijden op dat late uur. Maar dat was het werk van Babula, die zo iets
juist een kolfje naar zijn hand zou vinden. Met het vooruitzicht van een korte
nachtrust, leek het Helena een goed idee, om alvast wat energie te
verzamelen.
Ze zakte wat achterover en sloot de ogen. In Tibet had ze geleerd, om op de onmogelijkste uren en onder dikwijls barre weersomstandigheden, zich geheel in zichzelf terug te trekken, ogenschijnlijk doof en blind voor de wereld. Toch was er een element in haar bewustzijn, dat haar ogenblikkelijk zou waarschuwen als er gevaar dreigde.
Ze zakte wat achterover en sloot de ogen. In Tibet had ze geleerd, om op de onmogelijkste uren en onder dikwijls barre weersomstandigheden, zich geheel in zichzelf terug te trekken, ogenschijnlijk doof en blind voor de wereld. Toch was er een element in haar bewustzijn, dat haar ogenblikkelijk zou waarschuwen als er gevaar dreigde.
(wordt
vervolg)
Noten
1 De Geheime Leer gaat op ca
40 plaatsen uitvoerig in op het Hermaphroditisme, (i.v.m. Goden, Engelen,
Lemurië, Bijbel, Noach, enz.) Het verwante begrip androgyniteit wordt op ca 100
plaatsen besproken.
2 Haar moeder heette Helena
Andreyevna von Hahn. Tijdens haar korte leven van 28 jaar zag ze toch nog kans
zich op te werken tot een opmerkelijk schrijfster. Als ze thans in Nederland
leefde, zou zij waarschijnlijk, naast haar romans, ook publiceren in b.v. een
blad als Opzij. Soms vraagt men zich wel eens af, of mevrouw Blavatsky nu
eigenlijk van adel was. Dat was ze echter niet, omdat in Rusland de adellijke
titels vererfden via de mannelijke lijn. Ofschoon Helena’s grootmoeder van
moederszijde, Helena Pavlona de Fadeyev wel een prinses was, werd geen titel
aan het nageslacht doorgegeven, omdat zowel deze prinses als Helena’s moeder,
trouwden met mannen zonder adellijke titel. Sommigen beschouwden echter het
voorvoegsel ‘Von’ bij de familie Von Hahn als een soort titel van de Duitse
lagere adel. Er gaan ook geruchten, dat de familie Von Hahn, na de emigratie
naar Rusland, opzettelijk minder heeft gestaan op het handhaven van de Duitse
titels.
~ * ~
Geen opmerkingen:
Een reactie posten