Digitale Nieuwsbrief 1e kwartaal 2016
~De
Kelk in Relatie met Onszelf ~
Symbool van het Nieuwe Tijdperk
--------------------------------------------------------------------------
Kort Voorwoord
Lieve mensen,
We naderen de lente en vandaag ~14 februari 2016 ~ is het de ‘Dag van de Liefde’ ook wel Valentijnsdag.
Omdat alle liefde in de wereld momenteel zo ongelooflijk belangrijk is geworden, met alles wat er in de wereld gebeurd, leek het ons zinvol dit eerste exemplaar vandaag aan te bieden.
Ons eerste Digitale Nieuwsbrief no.1 Lente 2016 heeft onderwerpen die in onze dagelijkse leven ook te vinden zijn.
Van het ritme van cycli en een lente-vasten pannenkoekendag tot een boeiende Legende van de Talmud, dat zeer oud (Mozes) is aan de ene kant en aan de andere kant ook iets verteld over onszelf, met tussendoor korte teksten die ons tot nadenken kunnen stemmen waaruit teksten uit de Agni Yoga-boekjes waar eveneens ons verteld wordt welk attribuut bij deze tijd hoort.
Een boeiende nieuwsbrief die toch kort genoeg gehouden is om het er nog eens bij te pakken.
Studiecentrum Assen-Odoorn wenst iedereen veel leerzaam leesplezier.
-----------------------------------------------------------------------
Inhoud:
- Ritme - De lente-
Maslenitsa week en de pannenkoek
- Dezelfde
Zee (Halki)
- Een
legende uit de Talmud
- De Gouden
Vogel
- Wanneer de
wereld beeft (Agni Yoga - Oneindigheid II
~ 332 )
- De Kelk (Agni Yoga- Bladeren uit de Tuin van M-deel
II)
- Doeleinden
van de Theosofie
***
---------------------------------------------------------
~ RITME ~
Festivals & rituelen helpen de
mensheid te leven in de tijd en in de ruimte.
Festivals herinneren de mensheid aan
de seizoenen.
Er is een tijd en een seizoen voor
alles,
Het heeft altijd te maken met de
stralen van de zon, de positie van
de sterren in de hemelen en planeten rond de
zon.
***
------------------------------------------------------------------
~ De lente- Maslenitsa
week en de pannenkoek ~
~ * ~
‘Eten-vasten en de
pannenkoek op dinsdag’
"Sommigen suggereren dat de pannenkoek op dinsdag van
oorspronkelijk een heidense feestdag was. Vóór de christelijke jaartelling,
geloofden de Slavische volkeren dat de verandering van de seizoenen was een
strijd tussen Jarilo, de god van de vegetatie, de vruchtbaarheid en de lente,
en de boze geesten van koude en duisternis. Mensen geloofden dat ze moesten
helpen Jarilo bestrijden winter en brengt in het voorjaar. Het belangrijkste
onderdeel van Maslenitsa week (de hele viering van de komst van de lente duurde
een week) was het maken van en het eten van pannenkoeken. De warme, ronde
pannenkoeken symboliseerde de zon.
De Slavische volkeren geloofden dat door het eten van
pannenkoeken ze de kracht, licht en de warmte van de zon kregen. De eerste
pannenkoek werd gewoonlijk op een venster voor de geesten van de voorouders
aangeboden. Op de laatste dag van maslenitsa week werden enkele pannenkoeken en
andere voedingsmiddelen verbrand in een vreugdevuur als een offer aan de
heidense goden. "
In Finland eet men dan een erwtensoep dat rijkelijk voorzien
is van ei, room en gegeten wordt met suikerbrood.
***
-------------------------------------------
~ Dezelfde Zee ~
Ontelbare golven, kabbelend en
Voor een ogenblik de zon weerkaatsend
–
Alle een deel van dezelfde zee.
~Halki~
***
------------------------------------
~ Een Legende uit de
Talmud ~
De hele wereld was bewogen en geboeid door het wonder van
Exodus. De naam Mozes was op ieders lippen. Berichten over het grote wonder
bereikten ook de wijze koning van Arabië. De koning liet zijn meest begaafde
kunstenaar komen en beval hem naar Mozes te gaan om diens portret te schilderen
en dit bij hem te brengen. Toen hij teruggekeerd was, liet de koning al de
wijzen komen, geleerd in de wetenschap der Fysionomie* en vroeg hen aan de hand
van het portret het karakter van Mozes te ontleden, zijn kwaliteiten, neigingen
en gewoonten en de bron van zijn wonderbaarlijke kracht.
*Fysionomie was een
oude leer die stelde dat aan het uiterlijk van een mens zijn persoonlijkheid af
te lezen is.
“Koning, “ antwoordden de wijzen, “dit is het portret van een
wreed, hooghartig, hebzuchtig man, bezeten door het verlangen naar macht en door
al de ondeugden die er in de wereld bestaan. “
“Hoe kan het mogelijk zijn?” riep hij verontwaardigd uit,
“dat een man, wiens wonderbaarlijke daden door de hele wereld bekend zijn, een
dergelijke aard kan hebben?”
Er ontstond een meningsverschil tussen de kunstenaar en de
wijzen. De kunstenaar hield vol dat het portret van Mozes door hem heel nauwkeurig was geschilderd, terwijl de
geleerden erbij bleven dat het karakter van Mozes door hem feilloos was
ontleend aan de hand van het portret.
De koning van Arabië, een wijs man, besloot zelf vast te
stellen wie er gelijk had en vertrok onmiddellijk naar het kamp in Israël.
Bij de eerste aanblik was de koning overtuigd, dat het gelaat
van Mozes inderdaad feilloos was weergeven. Toen hij de tent van de man van God
binnenging, knielde hij neer, boog tot de grond en vertelde Mozes over het
meningsverschil tussen de schilder en de geleerden.
“Eerst, voor ik Uw gelaat gezien had,” zei de koning, “dacht
ik dat de kunstenaar een slechte beeltenis van U moest hebben gemaakt, want
mijn geleerden zijn zeer bekwaam in de wetenschap der gelaatskunde. Nu ben ik
echter overtuigd, dat zij volkomen nutteloze mannen zijn en hun wijsheid
vruchteloos en waardeloos is.”
“Nee, “ antwoordde Mozes, “zo is het niet; zowel de schilder
als de fysionomisten zijn zeer bekwaam en beide partijen hebben gelijk. U moet
weten, dat al de ondeugden waarover de geleerden spraken, inderdaad een deel
van mijn natuur waren en zelfs in grotere mate dan zij door het portret
ontdekten. Maar ik worstelde langdurig met mijn ondeugden met intense
wilsinspanning en langzamerhand overwon ik ze in mijzelf totdat alle daar
tegenover staande krachten mijn tweede natuur werden. En hierin ligt mijn grote
kracht en vreugde”.
(Vertaald uit Sunrise,
Maart 1966)
--------------------------------------------------------------------------------------------
~ De Gouden Vogel ~
De Hindoese
geschriften trachten de hoedanigheid van het Hogere Zelf te beschrijven door
een prachtig zinnebeeld: De Eenzame, de Gouden Vogel.
De weinige
overgebleven fragmenten van de leringen van Zoroaster vertellen ons, dat goede
gedachten, goede woorden en goede daden het Goddelijke in de mens in staat
stellen naar buiten te treden.
Jean van Mater
(Aspecten van de Waarheid)
(Sunrise no.83 -juli
1966) ~(Hierboven staan afbeeldingen van de Faravahar, met Zoroaster als de
Vuurvogel, het symbool van zonlicht en vuur als teken van de scheppende energie
die neerdaalt op Aarde.)
----------------------------------------------
~ Wanneer de wereld beeft ~
Wanneer de wereld beeft, worden de subtiele energieën tot de
planeet aangetrokken.
Daarom moet de mensheid beseffen dat nu het uur van
vernietigingen en veranderingen heeft geslagen en dat een Nieuwe Dageraad aan
de horizon gloort.
De scheppingskracht van de Kosmos werkt onophoudelijk en
voortdurend worden sommige hefbomen vervangen door andere.
Wanneer oude opvattingen van wereldevolutie uitdoven, wordt
de dageraad van de vuren ontstoken.
Waarlijk het is een vurige tijd en Agni Yoga neemt de plaats
in van alle verdwijnende energieën.
Zo ontsteken Wij de Nieuwe Dageraad en de golven van
kosmische vernieuwing zijn zeer krachtig.
Alle centra trillen, meetrillend met de kosmische
vernieuwing.
Het is een grootse Dageraad waarin de mensheid het pad naar
evolutie kan vinden.
Zo zal het licht van Onze vuren de mensheid een nieuwe
impuls verlenen.
Ja, ja, ja.
Dat bevestig ik.
Oneindigheid II ~
332 [Agni Yoga]
------------------------------------------------------------------------------------------------------
~ De Kelk ~
(...) Welwillendheid en gestrengheid
zijn een en hetzelfde begrip.
Vroeger zonden Wij de olijftak van de
vrede.
Vroeger was de duif Ons symbool; nu
de kelk der heldhaftige daden.
Ja, elk tijdperk heeft
zijn symbool.
Agni Yoga
Nr. 264. (blz. 7 –
Bladeren van Morya Deel II)
***
----------------------------------------
Doeleinden van de Theosofische
Vereniging
- Het vormen van kern van universele
broederschap der mensheid,
zonder onderscheid van ras, geslacht, geloof
of huidskleur.
- Het aanmoedigen van de vergelijkende
studie van godsdiensten,
wijsbegeerten en wetenschappen.
- Het onderzoeken van de onverklaarde wetten
die in de natuur
besloten liggen en van de vermogens die
in de mens sluimeren.
***
---------------------------------------------
Geen opmerkingen:
Een reactie posten