Nieuwsbrief –ZOMER- 2016
**********************************
-----------------------------------------
Inhoud:
- De Hemelse
Bloem
- Over ‘het
Oude Commentaar’ (Alice A.
Bailey-Tibetaan)
- Hoe een
nieuwe stijl van lezen en denken te ontwikkelen
- De Aura
van een Cedertak (Agni Yoga)
- Over
“Wijsheid”(J. Krishnamurti)
- Krishnamurti over de vraag; ‘ bestaan
de Meesters?
- De Tempel
met de Duizend Spiegels (om over na te
denken)
- De Gulden
Treden (HPB)
-------------------------------------------------------
De
Hemelse Bloem
(Uit: ‘Bladeren uit de Tuin
van Morya II’, nr 291)
"Temidden van stoffige madeliefjes rijst
een lelie van Hemels Purper
omhoog.
Het is beter dicht bij
de Hemelse Bloem te leven, want aardse bloemen zijn de enige levende band
tussen Hemel en Aarde. Bij de schepping van plantaardig stuifmeel worden
als
het ware kristallen van prana aangedreven.
In alle ernst kan men
zeggen dat in bloemen de Hemel op Aarde nederdaalt. Als de Aarde van bloemen
verstoken was,
zou de helft van haar vitaliteit verdwijnen.
Even belangrijk is
sneeuw,
en als reddende bakens
staan de besneeuwde bergen."
****************************************
Over
‘Het Oude Commentaar’
(Uit:
‘Een verhandeling Over Witte Magie’ van Alice A. Bailey, blz.60)
(Mr. DK) Ik
voelde, dat het voor leerlingen van belang kon zijn om dit over het oude
tekstboek der Adepten te weten.
...Het Oude
Commentaar...heeft geen nawijsbare datum. Indien ik zou trachten u te
vertellen, hoe oud het is, dan zou ik de waarheid mijner woorden niet kunnen
bewijzen... In de enkele zinnen hierboven heb ik getracht de kern te geven van
wat in het Commentaar, door middel van een paar symbolen en een raadselachtige
tekst, is uitgedrukt. Deze Oude Geschriften worden niet gelezen op de manier,
waarop moderne studerenden boeken lezen, want men bekijkt ze, raakt ze aan en
beseft ze. De betekenis wordt in een flits geopenbaard. Laat mij dit
toelichten:
De woorden
“De Ene Spreekt een woord uit, dat de drievuldige klank overstemt’ worden
uitgebeeld door een straal van licht, die eindigt in een symbolisch woord in
goud, aangebracht over drie symbolen in zwart, rooskleurig en groen. Op die
wijze worden de geheimen zorvuldig bewaakt.
~*~
------------------------------------------------------------
Hoe
een nieuwe stijl van lezen en denken te ontwikkelen.
Uit:“Het Onmogelijke Zoeken”, H.P.
Blavatsky.(Blz. 15.)
Een
bekend schrijver over Zen, Lu K’uan (Charles Luk)* schreef eens, dat een
serieus westers student van Zen een nieuwe stijl van lezen en denken moet
aannemen. Een sutra of een Zen tekst moet je niet één of twee keer lezen en dan
in de kast zetten als een roman. Je moet het zó vaak lezen, dat je iedere keer nieuwe
inhouden in de woorden en zinnen ontdekt. ( Ch’an en Zen Teachings, Thirds
Series, Londen 1976, blz. 157).
* Charles Luk (1898-1978)
was een vroege vertaler van de Chinese boeddhistische teksten en commentaren.
Dit
komt neer op de raad, die H.P.B. aan haar leerlingen gaf. Zij legde de nadruk
op het feit, dat niets volkomen onder woorden gebracht kan worden. Onze woorden
en gedachten, die in beweging gezet worden als reacties op onze omgeving,
teneinde ons in staat te stellen de juiste maatregelen te nemen tot eigen
behoud en ons aan de anderen aan te passen, zijn niet geschikt om toestanden
uit te drukken, die niet op zo een spanning tussen ‘ik’ en omgeving gebaseerd
zijn. Dit te ontdekken en voor de consequenties ervan niet terug te deinzen is
één van de aspecten van de jnana-yoga, waartoe je kunt komen door haar (HPB)
adviezen op te volgen.
--------------------------------------------------------------------------
De
Aura van een Cedertak
Hart ~ 14 (Agni
Yoga-serie)
Men zal vragen, welke
energie wordt bedoeld wanneer men over het hart spreekt?
Natuurlijk is dit
hetzelfde Aum, de psychische energie van alle drie de werelden.
Maar bij het besturen
ervan kan men vaststellen dat de neerslagen veelkleurig zijn.
De neerslagen kunnen
inderdaad rood, purper of blauw zijn, maar wanneer zij het hart naderen
verliezen zij hun kleur.
Het kristal van het hart
is wit, kleurloos.
Zeker, deze weerklank
van het hart wordt niet dikwijls opgemerkt, maar men zou er naar moeten
streven.
De Ouden gaven de raad
de hand op de naalden van jonge ceders te leggen, opdat het verdichte Prana de
vingertoppen zou doordringen.
Er zijn vele manieren om
psychische energie te ontvangen uit het plantenrijk, maar als de beste wordt
die van het open hart beschouwd, wanneer het de richting van het streven kent.
~*~
De
aura van een Cedertak
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WIJSHEID
“Wijsheid is inzicht
hebben in blijvende waarden en die in je leven tot uitdrukking brengen,” en
“Niemand kan je bij de wijsheid brengen”.
~ *
~
----------------------------------------------------------------------------
(Krishnamurti
te Madras jaarwisseling 1933-34 met een aantal leden van de Theosofische
Vereniging)
Krishnamurti
over de vraag; ‘ bestaan de Meesters?”
Op
de vraag of de Meesters al of niet bestaan, antwoordde hij: “Laten we eens
nagaan waarom jullie willen weten of de Meesters al of niet bestaan. ‘Omdat',
zeggen jullie tegen jezelf, ‘Meesters ons door de onstuimige woelingen kunnen
loodsen, zoals het licht van de vuurtoren de zeeman leidt.’ Maar dat je dat
zegt, toont aan dat je enkel maar een veilige haven zoekt en bang bent voor de
open levenszee.”
“Zolang
geloof de geest gevangen houdt, is er geen inzicht, is er geen vrijheid. Of
Meesters al of niet bestaan doet mijns inziens dus niets ter zaken als het gaat
om handelend optreden, om vervulling, de dingen die ons bezig zouden moeten
houden. Zelfs al bestaan ze, dan is dat nog niet van belang, want om inzicht te
hebben moet je onafhankelijk zijn, moet je op eigen benen staan, zonder ook
maar enige geborgenheid”.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
De
Tempel met de Duizend Spiegels
(om
over na te denken)
Een
hond had van de tempel met de duizend spiegels gehoord. Hij wist niet wat
spiegels waren, maar zijn verlangen om de tempel te bezoeken was groot.
Na
een tocht van enkele weken kwam hij bij de tempel. Hij liep de trappen op, en
toen hij door de poort was gegaan, keken uit duizend spiegels duizend honden
naar hem. Dat verheugde hem en hij kwispelde met zijn staart.
Toen
verheugden zich ook in de spiegels duizend honden en kwispelden met hun staart.
Hij
verliet de tempel met het bewustzijn: de wereld is vol met vriendelijke honden.
Van
nu af aan ging hij dagelijks naar de tempel met de duizend spiegels.
Op
een middag kwam een andere hond in de tempel met de duizend spiegels.
Toen
hij door de poort was gegaan, keken uit duizend spiegels duizend honden naar
hem. Hij werd bang, liet zijn tanden zien en gromde. Toen gromden uit de
spiegels duizend honden met ontblote tanden terug. De hond trok zijn staart in
en liep weg met het bewustzijn: De wereld is vol met boze honden.
Nooit
meer kwam hij terug naar de tempel met de duizend spiegels.
***
-------------------------------------------------------------------------------------------------
DE
GULDEN TREDEN (HPB)
Een
vlekkeloos leven; een open denkvermogen,
Een
rein hart; een vurig verstand;
Een
ongesluierd geestelijke inzicht;
Een
broederlijk gevoel voor onze mede-leerling;
Bereidwilligheid
om raad en lering te geven en te ontvangen;
Een
loyaal gevoel van plicht tegenoverde Leraar;
Het
gewillig gehoorgeven aan de eisen van Waarheid wanneer wij eenmaal ons
vertrouwen in die Waarheid geplaatst hebben en geloven dat de Leraar in het
bezit daarvan is;
Een
moedig verdragen van persoonlijk onrecht;
Een
dapper opkomen voor onze beginselen;
Een
onverschrokken verdediging van hen die onrechtvaardig worden aangevallen en een
waakzaam oog voortdurend gericht op het Ideaal van menselijke vooruitgang en
volmaking dat de Geheime Wetenschap ons toont –
Dat is de
GULDEN TRAP
Langs
welke treden de leerling vermag op te stijgen naar de Tempel der Goddelijke
Wijsheid.
H.P. BLAVATSKY
---------------------------------------------------------------------
Doeleinden van de
Theosofische Vereniging
- Het vormen van kern van universele
broederschap der mensheid,
zonder
onderscheid van ras, geslacht, geaardheid, geloof of huidskleur.
- Het aanmoedigen van de vergelijkende
studie van godsdiensten,
wijsbegeerten
en wetenschappen.
- Het onderzoeken van de onverklaarde wetten
die in de natuur
besloten
liggen en van de vermogens die in de mens sluimeren.
***
_________________________________________________________________
Geen opmerkingen:
Een reactie posten